نماي كامپوزيت - آلوسوئيس باند

ارائه خدمات سئو، طراحي سايت و نرم افزارهاي سازماني

نماي كامپوزيت - آلوسوئيس باند

۸ بازديد

 


نما كامپوزيت

نماي كامپوزيت يكي از نماهاي پرطرفدار است كه زيبايي و مزاياي خاص خود را داراست . ورق آلومينيوم كامپوزيت نما در سال 1969در آلمان ابداع گرديد. استقبال و استفاده فراوان از نماي كامپوزيت نشان دهنده كيفيت مناسب وعدم وجود هر گونه محدوديت در طراحي و اجراي اين محصول مي باشد.
شايد اسم نماي كامپوزيت را شايد شنيده باشيد اما هيچ تصوري از شكل و فرم آن نداشته باشيد؛ در اينجا همه چيز راجع به نماي آلومينيوم كامپوزيت را بخوانيد؛ چه بسا تصميم به اجراي اين نماي زيبا در ساختمان خود بگيريد.

در اين مقاله بيشتر با نماي كامپوزيت، روش هاي نصب و اجراي ورق كامپوزيت و مزايا و معايب آن آشنا مي‌شويد، اين نوع از نماهاي ساختمان علاوه بر زيبايي، مقاوم هستند.
اگر شما به عنوان كارفرما يا سازنده، پروژه‌هايي در مقياس بزرگ و با كاربري‌هايي مانند تجاري، اداري، صنعتي و … داريد بهتر است چند دقيقه‌اي را صرف كنيد و در اين صفحه اطلاعات جامعي در مورد نماي كامپوزيت آلومينيومي كسب كنيد.

نماي كامپوزيت


نماي كامپوزيت يكي از نماهاي پرطرفدار است كه زيبايي و مزاياي خاص خود را داراست . ورق آلومينيوم كامپوزيت نما در سال 1969در آلمان ابداع گرديد. استقبال و استفاده فراوان از نماي كامپوزيت نشان دهنده كيفيت مناسب وعدم وجود هر گونه محدوديت در طراحي و اجراي اين محصول مي باشد.
شايد اسم نماي كامپوزيت را شايد شنيده باشيد اما هيچ تصوري از شكل و فرم آن نداشته باشيد؛ در اينجا همه چيز راجع به نماي آلومينيوم كامپوزيت را بخوانيد؛ چه بسا تصميم به اجراي اين نماي زيبا در ساختمان خود بگيريد.

در اين مقاله بيشتر با نماي كامپوزيت، روش هاي نصب و اجراي ورق كامپوزيت و مزايا و معايب آن آشنا مي‌شويد، اين نوع از نماهاي ساختمان علاوه بر زيبايي، مقاوم هستند.
اگر شما به عنوان كارفرما يا سازنده، پروژه‌هايي در مقياس بزرگ و با كاربري‌هايي مانند تجاري، اداري، صنعتي و … داريد بهتر است چند دقيقه‌اي را صرف كنيد و در اين صفحه اطلاعات جامعي در مورد نماي كامپوزيت آلومينيومي كسب كنيد.

نماي خشك ساختمان انواع مختلفي دارد كه در اين ميان نماي كامپوزيت ساختمان از پركاربردترين گزينه‌هاست و در نماي ساختمان‌هاي متعددي در تهران و ديگر شهرهاي بزرگ و كوچك ايران ديده مي‌شود. ورق‌هاي كامپوزيت آلومينيوم از چند لايه با جنس‌هاي مختلف تشكيل مي‌شوند و در قسمت‌هاي مختلف ساختمان به كار مي‌روند. نماي مدرن با متريال‌هاي مختلفي به اجرا در مي‌آيد كه يكي از آن‌ها ورق آلومينيومي كامپوزيت است.

اصولا آلومينيوم، فلزي پركاربرد در صنعت ساختمان است كه استفاده از آن به دليل مقاومت و پايداري مناسب و از همه مهم‌تر وزن كم آن متداول است. نماي كامپوزيت ساختمان نمايي كاملا مهندسي شده است چرا كه از مرحله توليد مصالح ورق كامپوزيت در كارخانه‌هاي توليد كننده اين مصالح تا نصب و اجراي آن، تماما براساس اصول و تكنولوژي مهندسي پيش مي‌رود.

در اين صفحه به بررسي نماي كامپوزيت و نقاط قوت و ضعف آن و همينطور روش هاي نصب و اجراي نماي آلومينيوم كامپوزيت مي‌پردازيم.

نماي كامپوزيت آلومينيومي براي اولين بار در كشور آلمان ابداع و توليد شد، اما به دليل نداشتن كيفيت مناسب در آن زمان و وجود محدوديت در طراحي و اجراي نما، مورد استقبال قرار نگرفت. كم كم با پيشرفت تكنولوژي در معماري، استفاده از نماي كامپوزيت آلومينيومي مورد توجه طراحان و معماران ساختماني قرار گرفت

 Facades Composite Panel

نماي كامپوزيت آلومينيوم چيست؟


نماي كامپوزيت يكي از مصالح مورد استفاده در نماي ساختمانها و از جنس ورق آلمينيوم بوده كه به صورت پنل هاي مشخص و با ابعادي كه توسط طراح نما تعيين گرديده اجرا مي شود.
در دنياي مدرنيسم امروزه يكي از رايج‌ترين نماها در صنعت ساختماني نماي كامپوزيت است، اين نوع از نماهاي ساختماني از لايه‌هايي با جنس‌هاي مختلف درست مي‌شوند كه اصلي‌ترين آن ورق‌هاي آلومينيومي است.
ورق كامپوزيت در طرح‌هاي مختلف توليد مي‌شوند كه به صورت كلي مي‌توان اين مصالح را به دو دسته كلي ضد حريق و معمولي تقسيم كرد، اين پنل‌ها اولين بار در آلمان ابداع شد و به دليل كارايي و كيفيت بالايي كه داشتن خيلي زود جهاني شدن.
پنل‌هاي كامپوزيت در طرح‌ها، رنگ‌ها و ابعاد متفاوتي توليد و اجرا مي‌شوند، اين پنل‌ها قابليت انعطاف‌پذيري بالايي دارند به همين دليل است كه اين نوع از نماهاي ساختماني در بين كارفرمايان و طراحان در درجه‌ي بالايي قرار دارد، اين در حالي است كه روش‌هاي اجرايي اين نوع نماها از تنوع بسياري تشكيل شده است كه با توجه به بودجه و سلايق كارفرمايان قابل تغيير است.
نماهاي كامپوزيت (نماي آلومينيومي) قابليت تركيب با ديگر مصالح ساختماني را دارند، براي مثال مي‌توان نماي آلومينيومي را با مصالحي همچون چوب، سنگ، فلز، ترموود، آجر و بتن تركيب كرد، اين نماها عموما بين ۵-۴ ميلي‌متر ضخامت دارند كه بنا به خواسته‌ي كارفرما و كاربري ساختمان قابليت تغيير دارد.

دلايل محبوبيت نماي كامپوزيت


1- سهولت دسترسي ورق هاي آلومينيوم در تمامي كشورهاي دنيا
2- هزينه پايين نصب و اجراي آن نسبت به ساير نماها
3- زمان اجراي آن كوتاه
4- كاربرد بالا در انواع ساختمان هاي، فرودگاه ها، ترمينال ها، ايستگاه هاي مترو، پوشش گنبد ها و ابنيه هاي خاص
5- پوشش رنگهاي خاص و شكل پذيري آسان اين نوع نما
6- متناسب بودن با انواع اقليم هاي آب و هوايي
7- قابل اجرا بودن اين نما توسط تمامي افراد با تجربه و متخصص كامپوزيت
8- ضد زلزه بودن اين نماي فوق العاده

 Facades Composite Panel

مشخصات پنل كامپوزيت


ضخامت ورق كامپوزيت ۴ تا ۵ ميليمتر ميباشد.
اين پنل ها از مصالح زير توليد مي شود:
1- دو لايه ورق آلومينيوم
2- يك لايه هسته مركزي از جنس پلي اتيلن و يا مواد معدني ضد حريق
3- يك پوشش از نوع زرين بروي لايه آلومينيومي يا همان

كاربرد كامپوزيت نما


از كاربردهاي نماي آلومينيومي كامپوزيت، مي‌توان به پوشش نماي ساختمان‌هاي اداري، صنعتي، آموزشي، بهداشتي، فرودگاه‌ها، ترمينال‌ها، ايستگاه‌هاي مترو با آن‌ها اشاره كرد. همچنين پوشش گنبدها و ابنيه‌هاي خاصي كه بايد از رنگ‌هاي خاصي در نماي آن‌ها بهره گرفت نيز مي‌توان نماي آلومينيومي به كار برد. ورق هاي كامپوزيت آلومينيومي جايگاه خاصي در طراحي نماي ساختمان دارند و به دليل مزاياي اين نما كاربردهاي متفاوتي دارند.

دكوراسيون داخلي شركت ها و اماكن عمومي
نماي خارجي ويلا و ساختمان و بازسازي نما
سقف كاذب
مترو و پايانه هاي مسافربري ساخت مخازن
نماي كامپوزيت ساختمان مسكوني
طراحي نماي مجتمع تجاري
جداكننده و پارتيشن

علاوه بر اين‌ها، از آلومينيوم كامپوزيت عمدتا براي ايجاد روكش‌هاي فلزي يا پارتيشن‌هاي خارجي و داخلي، سقف‌هاي كاذب، نشانه‌ها، پوشش‌هاي ماشين، ساخت و ساز مخزن و ساير عواملي از اين قبيل استفاده مي‌شود.

به موازات فناوري‌هاي جديد و به دليل تنوع علايق معماران و درخواست مشتريان، مصالح ساخت وساز به طور مداوم در حال تغيير، پيشرفت و توسعه هستند. اما يكي از مصالح پركاربرد براي نماي ساختمان‌ها، قطعا آلومينيوم كامپوزيت است. همان‌طور كه اشاره شد، اين ماده داراي كاربردهاي فراواني است.

 Facades Composite Panel

روش نصب نماهاي الومينيوم كامپوزيت چگونه است؟


يكي از روش‌هايي كه در نصب آلومينيوم كامپوزيت مورد استفاده قرار مي‌گيرد، روش L و روش H است. اين روش‌‌ها به عنوان روش‌هايي رسمي براي نصب نما آلومينيوم كامپوزيت شناخته مي‌شود و طرفداران زيادي دارد. همچنين بسياري از نصاب‌هاي نماي ساختمان، از اين روش براي نصب نماي آلومينيوم كامپوزيت بهره مي‌برند.

نماي آلومينيوم كامپوزيت به دليل سبكي‌اش، بايد به دقت و با روش مناسب خود نصب شود تا دوام و استحكام بيشتري داشته باشد. همانطور كه گفتيم، براي نصب اين نما از روش L و روش H بهره گرفته مي‌شود. روش L و H در نصب نماي آلومينيوم كامپوزيت، مانند روش فيكس يا ثابت است. با اين تفاوت كه ورق‌ها كاست نمي‌شود و بلافاصله پس از برش در پروفيل‌هاي مخصوص H شكل و L شكل قرار مي‌گيرد.

اين روش مزاياي بسيار زيادي دارد. از مزاياي اين روش مي‌توان به سرعت اجراي بالاي نما، تميزي پاياني در نصب نما و هزينه كمتر اشاره كرد. البته اين مزايا در برخي از روش‌هاي ديگر نيز وجود دارد.
البته در اين روش معايبي نيز وجود دارد. يكي از مهم‌ترين معايب اين روش، آن است كه در صورت عدم آب بندي صد درصدي، امكان نفوذ آب به نما وجود خواهد داشت. همچنين در صورت استفاده از اين روش براي نصب پنل آلومينيوم كامپوزيت، امكان تعويض پنل‌ها وجود نخواهد داشت.

يكي ديگر از معايبي كه در اين روش نصب وجود دارد، آن است كه اگر پنل‌هاي آلومينيومي با ابعاد بزرگ با روش L و H نصب و اجرا شوند، ورقه‌ها تغيير شكل پيدا مي‌كنند. همين موضوع باعث ايجاد سر و صدا در هنگام باد و بارندگي خواهد شد.البته ناگفته نماند، كه افراد غير متخصص نمي‌توانند درباره روش نصب اين نما تصميم گيري كنند. نصاب‌هاي حرفه‌اي، بايد با توجه به شرايط مكاني و حتي زماني، روش نصب آلومينيوم كامپوزيت نما را انتخاب و آن را به شيوه‌اي تخصصي اجرا كنند.
طراحان و معماران سعي ميكنند همراه با اين نما از درب و پنجره آلومينيومي استفاده كنند. تا بتوانند همخواني پنجره ها و نماي ساختمان را افزايش دهند.

روش هاي نصب ورق كامپوزيت و اجراي نماي كامپوزيت

نماي كامپوزيت به چهار روش اجرا مي‌شود:

۱. روش ثابت (Fixing)
۲. روش ريلي (Hanging)
۳. روش ( H , L )
۴. روش فيكس ريلينگ

 Aluswissbond Panel

1- اجراي ورق كامپوزيت با سيستم فيكس (Fixing)

اين روش را به جهت فيكس و ثابت شدن ورق با پيچ و پرچ بر روي زيرسازي، فيكسينگ يا ثابت مي‌نامند.در اولين مرحله زيرسازي فلزي مطابق با طراحي نما و ميزان حجم و فرم هر قسمت پياده سازي و اجرا ميگردد .اغلب زيرسازي فلزي بر اساس نقشه هاي از پيش طراحي شده ( شاپ دراوينگ ) كه بيانگر تعداد و نحوه تقسيم بندي و سايز پانل ها است صورت ميگيرد . نحوه اتصال زيرسازي در اسكلت فلزي بصورت مستقيم و در اسكلت بتني همراه با رول بولت و پليت هاي مخصوص خواهد بود .
زير سازي به اين صورت است كه بر اساس طرح كلي نما شبكه‌اي متشكل از پروفيل آهني با مقاطع ۴۰*۴۰ ميلي‌متر و بخشي با پروفيل فلزي ۲۰*۴۰ ميلي‌متر بر روي اسكلت ساختمان اجرا مي‌گردد.
در مرحله بعد، ورق كامپوزيت خام منتقل شده به كارگاه، بر اساس طراحي و نقشه‌هاي مصوب، توسط ابزار و ماشين آلات مخصوص اين كار برش، شيار و خم داده ميشود.
و پانل هاي كامپوزيت، به شكل كاست بر روي زيرسازي آهني به صورت برگرداندن لبه ورق و يا نبشي آلومينيومي با پيچ يا پرچ نصب مي‌شوند. پس از اتمام كار ژوئن يا درز بين ورق‌ها بصورت ۱۰۰% عايق بندي مي‌شود.
ژوئن ها امكان عايق بندي با تسمه‌اي از جنس ورق و چسب‌هاي پلي اورتان را نيز دارند. بدليل عدم انعطاف لاستيك هاي سيليكوني در برابر انقباض و انبساط شرايط آب و هوايي پس از مدتي از روي نما آويزان ميگردند و امروزه اين روش عايق بندي منسوخ بوده و استفاده از چسب‌هاي پلي اورتان و سيليكون دوام بيشتري نسبت به لاستيك سيليكوني دارد.

مزاياي سيستم اجراي كامپوزيت به روش فيكس :

سرعت نصب بالا
قيمت اجراي نماي كامپوزيت مقرون به صرفه
امكان اجراي هرنوع طراحي و حجم پردازي
امكان تعويض و بازنمودن هرپانل بصورت مجزا جهت دسترسي به پشت نما

 Aluswissbond Composite Panel

2- اجراي نماي آلومينيوم كامپوزيت با سيستم هنگ يا ريلي (Hanging)

به جهت اينكه ورق‌هاي كاست شده به پين ناوداني آويخته مي‌گردد اين روش را سيستم هنگينگ (هنگ به معناي آويزان شدن) وبه دليل اينكه ناوداني به صورت ريلي عمل كرده و قابل رگلاژ است، به اين روش سيستم ريلي اطلاق ميشود.
در ابتداي كار دستك‌هايي با پروفيل آهني ترجيحا ۴۰*۸۰ ميلي‌متر از ساختمان گرفته ميشود.
براكت‌هاي آهني (به شكل نبشي) بر روي آن جوش داده ميشود.
در اين مرحله نبشي‌هاي آلومينيومي كه سوراخ‌هايي شيار شكل دارند به اين براكت‌ها پيچ مي‌شوند.
سپس ناوداني آلومينومي با پيچ و مهره به نبشي‌هاي آلومينيومي متصل مي‌گردد.
حالا ناوداني كوچك‌تري كه پين استيل (براي ضد زنگ بودن) دارد، در دل ناوداني اصلي قرار داده ميشود.
لبه ورق‎هاي كامپوزيت مشابه روش فيكس خم شده و درون ناوداني كوچك رفته و پين ناوداني كوچك از شيارهاي
چكمه‌اي شكل كه قبلا روي لبه‌هاي خم‎خورده ايجاد شده، عبور مي‌كند.

مزاياي سيستم اجراي پانل كامپوزيت روش هنگ جهت اجراي نماي كامپوزيت :

از نظر طراحي، اين ورق ها كاربردهاي زيادي دارند و از آنها مي توان در ساخت انواع نماها، سقف، سوله ها و ساير موارد استفاده كرد و به دليل استفاده ساده، هزينه هاي اوليه ساخت و ساز را نيز كاهش داد. اما اين تنها مزيت اين محصول نمي باشد. ورق كامپوزيت در ابعاد كوچك يا وسيع كاربردهاي زيادي دارد و بسته به نوعي كه انتخاب مي كنيد داراي مزاياي مخصوص به خود هستند. توجه داشته باشد كه كاربرد ورق كامپوزيت بسيار زياد است و در محيط هاي گوناگون مي توان از آن به خوبي استفاده كرد
استاندارد‌ترين و متداول‌ترين روش نصب نماي كامپوزيت در جهان
عدم نياز به لاستيك و چسب سيليكون به جهت خروج آب ورودي از طريق ناودان (آب بندي مكانيكال)
رفتار يكسان سازه اي زيرسازي و پانل ها در مقابل تنش هاي حرارتي
پايدار در برابر لرزش هاي ناشي از زمين لرزه ، بادهاي شديد و تنش هاي ساختمان
امكان رگلاژ زيرسازي در اين روش بعد از نصب
تعويض تكي ورق‌ها و تايل‌هاي اجرا شده
سرعت اجراي بالا
نكته:
به طور كل، روش هنگ صرفاً مناسب نماي كامپوزيت با طراحي ساده و مدرن بوده و در صورت استفاده از طراحي پيچيده و حجم هاي خاص استفاده از روش نصب فيكس بهترين روش نصب نماي كامپوزيت ميباشد .

 Aluswissbond Composite Panel

3- اجراي نماي آلومينيوم كامپوزيت با روش ( H , L)

اين روش تقريبا مشابه روش fix بوده و متاسفانه در ايران بنيان گذاري و اجرا ميگردد و فاقد هرگونه استانداردهاي اوليه نصب ميباشد با اين تفاوت كه ورق‌ها بلافاصله پس از برش در پروفيل‌هاي مخصوص H شكل و L شكل قرار داده ميشوند و هيچگونه عمليات شيار و ساخت پانل بر روي آن انجام نمي شود و اين مغاير با حتي اسم اوليه محصول كه دربرگيرنده كلمه پانل ميباشد است .
در مرحله اول سيستم h و L همانند روش فيكس ابتدا زير سازي فلزي صورت ميگيرد .
زيرسازي در اين سيستم كاملا مشابه روش فيكس ميباشد.
شبكه‌اي متشكل از پروفيل آهني با مقطع هاي ۴۰*۴۰ ميلي‌متر و يا ۲۰*۴۰ ميلي‌متر بر روي اسكلت ساختمان و بر اساس طرح كلي نما اجرا مي‌گردد.
در مرحله دوم بر خلاف سيستم فيكس ورق ها بصورت مستقيم در داخل زه هاي آلومينيومي نازك كه بر روي زيرسازي پيچ شده است نصب مي‏ شوند.
بعد از آن ورق‎هاي كامپوزيت مطابق نقشه و طرح برش خورده به همان صورت و به شكل كشوئي در داخل پروفيل هايH قرار مي‎گيرند.
در روش H & L ورق‎هاي كامپوزيت برش خورده بر خلاف روش فيكس خم داده نمي‎شوند.
معايب نصب كامپوزيت با روش H & L
عدم امكان عايق بندي بدليل نبود درز ژوثن جهت قرارگيري فوم پلي اورتان و چسب
برجستگي لبه هاي پروفيل نگهدارنده و همچنين محل برش و تقاطع اشكال در نما و ظاهر بد آن .
عدم امكان تعويض پانل ها بصورت مجزا و در صورت نياز كليه نما بايستي باز و سپس اجرا گردد
عدم ثبات هر قطعه و ايجاد صدا هنگام وزيدن باد و گاها سقوط قطعات از داخل نگهدارنده ها

4- اجراي پانل كامپوزيت به روش فيكس ريلينگ( New Fixing )

جهت طراحي و اجراي نماي كامپوزيت زيرسازي اين روش همانند روش ريلي‌ انجام ميگيرد.
در مرحله نخست دستك‌هايي با پروفيل آهني ترجيحا ۴۰*۸۰ ميلي‌متر از ساختمان گرفته ميشود.
سپس براكت‌هاي آهني ( نبشي شكل ) بر روي آن جوش ميخورد.
نبشي‌هاي آلومينيومي كه داراي سوراخ‌هايي شيار شكل هستند، به اين براكت‌ها پيچ مي‌شوند.
در مرحله بعد بر خلاف روش هنگ، قوطي يا نبشي آلومينيومي ۴۰*۴۰ ميلي‌متر به نبشي‎هاي آلومينيومي پيچ ميشود.
در نهايت ورق به شيوه سيستم فيكس بر روي آن نصب مي‎گردد.
شايان ذكر است كه در اين اجرا جهت جلوگيري از خوردگي بين آهن و آلومينيوم از زير سازي آلومينيومي استفاده مي‌گردد.
آب بندي در اين روش با تسمه از جنس ورق در ژوئن‌هاي عمودي و دو لب برگشت در ژوئن‌هاي افقي صورت مي‌پذيرد.

مزاياي روش نصب ثابت جديد

سبكتر بودن سازه نسبت به روش ثابت آهن، به جهت استفاده از پروفيل آلومينيوم
امكان رگلاژ كامل بعد از نصب
مناسب جهت استفاده در مناطق شرجي جهت جلوگيري از خوردگي آهن
نكته بسيار مهم:روش H , L يك روش غير استاندارد است و توصيه ميشود كه به هيچ وجه از آن در نماي بيروني ساختمان خود استفاده نكنيد !

 Aluswissbond Composite Panel



مجموعه كارخانجات آلوسوئيس باند از بدو ورود نماي كامپوزيت در مسير استفاده از آن قرار گرفت و براي اينكه كارفرمايان محترم بتوانند نسبت به توان مالي خود از اين ورق كامپوزيت در ساخت ساز بهره كافي ببرند چند نوع از برندهاي برتر نماي كامپوزيت را مورد استفاده قرار داده است.

براي مشاوره خريد ورق كامپوزيت و همچنين نصب و اجراي آن توسط لينك روبرو با كارشناسان فروش آلوسوئيس باند در ارتباط باشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.